Przykład stacji kontroli pojazdów auto-kompleks.eu z Sosnowca pokazuje, że nie są potrzebne kampanie reklamowe o dużym budżecie, aby realnie zwiększyć liczbę klientów.
Stacja kontroli pojazdów
Klient prowadzi stację kontroli pojazdów (SKP) oraz warsztat samochodowy w Sosnowcu, która liczy około 190 tys. mieszkańców. Przyjmując, że co drugi jest właścicielem pojazdu, ok. 95 000 osób jest potencjalnymi klientami SKP. Tymczasem po niedawnej migracji strony internetowej, spowodowanej problemami z serwerem, ruch na stronie i w warsztacie gwałtownie spadł.
Problemy mojego klienta
Właściciel SKP borykał się problemem malejącej z roku na roku liczby klientów na badania techniczne pojazdów. Spowodowane było to dużą lokalną konkurencją, ale również (jak się szybko okazało) nie najlepszą widocznością jego strony w internecie i rozpoznawalnością marki. Niewielkie zainteresowanie tą usługą w połączeniu z jej niską ceną (regulowaną ustawowo i niepodnoszoną od 2004 roku), sprawiało, że utrzymywanie stacji kontroli pojazdów zbliżyło się do granicy rentowności.
Rozmowa z klientem ujawniła kolejne, mniej zauważalne problemy takie, jak brak narzędzi analitycznych. Nie monitorowano liczby odwiedzin strony ani konwersji. Uruchomiono inteligentne kampanie Google Ads, które co prawda raportowały wysoką liczbę konwersji, ale nie przekładała się ona na rzeczywistych klientów. Te inteligentne kampanie nie umożliwiały kontroli nad budżetem i optymalizacji.
Dodatkowo po migracji strony na nowy serwer, miała ona braki techniczne takie jak:
- Brak tytułów stron i innych podstawowych elementów SEO.
- Duplikacja treści, przez co wiele podstron rywalizowało o te same frazy.
- Niezaindeksowane podstrony, co oznaczało, że Google w ogóle ich nie widział.
Właściciel SKP, szukając ratunku dla spadającej liczby klientów na badania techniczne, podpisał umowy z firmami oferującymi zautomatyzowane kampanie reklamowe, które jednak nie przyniosły żadnych efektów. Okazały się stratą pieniędzy, a brak przejrzystości w raportowaniu powodował, że mój klient nie rozumiał na co wydawany jest jego budżet.
Kolejnym wyzwaniem była duża lokalna konkurencja, ponieważ w mieście działa kilkanaście stacji kontroli pojazdów, oferujących identyczne usługi. Poza tym w pewnych okresach (święta, wakacje) zainteresowanie badaniami technicznymi malało, co powodowało niestabilność w pozyskiwaniu klientów.
W trakcie współpracy okazało się także, że nieprawidłowe wdrożenie polityki cookies było przyczyną, dla której Google Analytics nie zbierał pełnych danych, co z kolei powodowało, że analityka była niedokładna. W efekcie klient nie widział rzeczywistej liczby konwersji.
Rozwiązania problemów klienta
W celu rozwiązania głównego problemu, czyli malejącej ilości klientów na badania techniczne, stworzyłem nową strategię marketingową opartą na Google Ads i SEO. Targetowanie kampanii reklamowej ustawiłem na użytkowników lokalnych.
Optymalizacja strony internetowej (treści, nagłówków i meta opisów) poprawiła pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zwiększyła widoczność strony, dzięki wymuszeniu indeksacji podstron. Dzięki połączeniu kampanii Google Ads z wizytówką Google Moja Firma zwiększyłem rozpoznawalność marki klienta na rynku lokalnym.
Poprawnie wdrożyłem narzędzia analityczne i do monitorowania konwersji: Google Analytics 4, Google Tag Manager i Google Search Console. Oznaczyłem także kluczowe zdarzenia na stronie, takie jak kliknięcia w numer telefonu, mail i wysłanie formularza, aby mierzyć realną konwersję.
Przejąłem kontrolę nad budżetami reklamowymi poprzez ręczne zarządzanie kampaniami. Zastąpiłem inteligentne i nieefektywne kampanie reklamowe strategią opartą na precyzyjnym doborze słów kluczowych. Na bieżąco optymalizowałem kampanie, co dwa, trzy dni monitorując ich skuteczność, wykluczając nieopłacalne frazy i testując różne stawki CPC. Zapewniłem klientowi transparentne raportowanie wyników i kosztów kampanii.
Aby rozwiązać problem dużej konkurencji lokalnej, skupiłem się na frazach kluczowych o niskiej konkurencyjności, co umożliwiło efektywniejsze pozycjonowanie przy niższych kosztach. Wdrożyłem dodatkowe działania SEO dla wyróżnienia strony na tle konkurencyjności.
Optymalizacja budżetu i treści reklam pod kątem sezonowych trendów wyszukiwania pomogła ustabilizować liczbę klientów na badania techniczne. Kontynuowałem analizę słów kluczowych, aby dostosować kampanię do zmian w zainteresowaniu użytkowników. To zaowocowało stale wzrastającym napływem klientów.
Wdrożyłem narzędzie do zarządzania zgodami cookies, zgodne z RODO, dzięki czemu narzędzia analityczne (Google Analytics i Google Ads) zbierają dokładne i miarodajne dane o konwersjach.
Uzyskane efekty
W wyniku moich działań właściciel SKP odnotował wzrost liczby badań technicznych pojazdów, co bezpośrednio przełożyło się na rentowność SKP. W trakcie współpracy, która trwała od czerwca 2024 do stycznia 2025 roku klient wydawał tylko 50 zł dziennie (1500 zł miesięcznie) na zoptymalizowane reklamy Google Ads.
Wysoką skuteczność przy tak niskim budżecie osiągnąłem dzięki rezygnacji z kampanii inteligentnych na rzecz strategii opartej na precyzyjnym doborze słów kluczowych oraz ich stałej optymalizacji. Obniżyłem koszt konwersji także za pomocą optymalizacji stawek i wykluczaniu nieefektywnych fraz.
Zwiększyłem widoczność oraz liczbę kliknięć strony internetowej SKP. Wdrożenie precyzyjnej analityki umożliwiło dokładne śledzenie liczby odwiedzin, kliknięć i konwersji, a przejrzyste raportowanie zapewniło mojemu klientowi pełną kontrolę nad wydatkami na reklamę.
Kampanie Google Ads połączone z wizytówką Google Moja Firma zwiększyły konwersję z rynku lokalnego. Optymalizacja budżetu i treści reklam praktycznie zlikwidowały problem sezonowych wahań liczby klientów na badania techniczne w okresach świątecznych i wakacyjnych.
Nasza współpraca trwa nadal
Właściciel SKP kontynuuje współpracę w zakresie promocji usługi przeglądów rejestracyjnych. Zachęcony ich skutecznością zdecydował się na uruchomienie podobnej kampanii dla warsztatu samochodowego.



